1 Formål
1.1 Formålet med nærværende forretningsgang er at sikre, at FINDBANK har en forretningsgang for håndtering af interessekonflikter, som kan skade forbrugernes interesser i forholdet mellem forbrugerne og selskabet.
2 Lovgrundlag
2.1 Denne forretningsgang er udarbejdet i overensstemmelse med lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidleres kapitel 4.
3 Generelt om håndtering interessekonflikter
3.1 Enhver medarbejder i FINDBANK har pligt til at handle ærligt, redeligt og i sine kunders interesse.
3.2 Forretningsgangen vedrører samtlige de aktiviteter, der udbydes af FINDBANK boligkreditformidler. Ved boligkreditformidling forstås i dette tilfælde FINDBANKs rådgivning og bistand med forberedende arbejde i forhold til boligfinansieringsprodukter på linje med traditionel realkredit, hvor pantet er i fokus, så det sikres, at der kan lånes penge i kunders friværdi og i forbindelse med køb af fast ejendom til realkreditlignende renter i samarbejde med internationale banker.
4 Eksempler på interessekonflikter
4.1 Nedenfor er nævnt nogle konkrete eksempler på potentielle interessekonflikter. Listen er ikke udtømmende.
- Personlig interesse for en medarbejder i at anbefale eller undlade en anbefaling eller investeringsforening.
- Interessekonflikt mellem to kunder.
- Interessekonflikt mellem en medarbejder og FINDBANK.
- Interessekonflikt mellem en medejer af FINDBANK og FINDBANK.
5 Håndtering af interessekonflikter
5.1 I henhold til FINDBANKs forretningsgang for god skik gives kunden altid en række faktuelle oplysninger om eventuelle gebyrer for at bidrage til at sikre størst mulig transparens og med henblik på at forhindre eventuelle interessekonflikter.
5.2 FINDBANK er ikke uvildig rådgiver og er afhængig af bankerne. FINDBANK har som udgangspunkt ingen eksklusivaftaler med samarbejdspartnere. Kunden er altid informeret omkring, at FINDBANK modtager henvisningsprovision fra de banker, FINDBANK samarbejder med.
5.3 FINDBANKs medarbejdere må ikke modtage gaver, ydelser eller andre fordele, udover sædvanlige lejligheds- og reklamegaver, fra andre finansielle aktører eller samarbejdspartnere i øvrigt. FINDBANKs medarbejdere er forpligtet at kontakte ledelsen, hvis de kommer i tvivl om der er tale om en interessekonflikt. Det er ledelsen, der vurderer det i sidste ende. FINDBANK medarbejdere må ikke arbejde for andre arbejdsgivere eller påtage sig bibeskæftigelse ved siden af ansættelsesforholdet, medmindre der er godkendt af FINDBANK.
5.4 Hvis en potentiel eller aktuel interessekonflikt ikke kan undgås og kundens interesser dermed ikke kan tilgodeses i tilstrækkeligt omfang, vil FINDBANK orientere kunden herom. FINDBANK oplyser til enhver tid straks kunden om interessekonflikter, som vil kunne stride mod kundens interesser, og vil i forlængelse heraf oplyse kunden om, hvilke tiltag der vil blive iværksat for at minimere eller undgå interessekonflikten. Eventuelle interessekonflikter skal registreres og vurderes med henblik på løbende at sikre, at nærværende forretningsgang er opdateret og dækkende for den bedst mulige håndtering af eventuelle interessekonflikter der måtte opstå.
5.5 Denne oplysning skal gives tydeligt og skriftligt, og den skal gives forinden rådgivningen til kunden ydes.
5.6 Afhængig af omstændighederne vil FINDBANK afstå fra at yde den aktuelle boligkreditformidling, hvis kundens interesser ikke kan sikres i tilstrækkeligt omfang.
6 Rapportering af interessekonflikter
6.1 Hvis en medarbejder i FINDBANK bliver bekendt med en aktuel eller potentiel interessekonflikt, skal medarbejderen straks rapportere dette FINDBANKs direktør, så det sikres, at interessekonflikten bliver håndteret på den rette måde. Direktøren vurderer, om der foreligger en interessekonflikt.
7 Version og revision
7.1 Forretningsgangen er godkendt af direktionen den 01.02.2023
7.2 FINDBANK er opmærksom på, at der kan opstå nye former for interessekonflikter og vil løbende forsøge at identificere disse.
7.3 Forretningsgangen for interessekonflikter er til enhver tilgængelig på FINDBANKs hjemmeside og vil blive revideret én gang om året med henblik på at vurdere, om den fungerer efter hensigten.