Spring til indhold

Hvorfor er bankkunder i markedet for at søge efter ny bank?

Mobiliteten hos danske bankkunder er blandt den højeste i Europa. Antallet af danskere, der ønsker at skifte bank, er steget fra 28,4 pct. til 31,5 pct. de seneste tre år. Ifølge det danske analyseinstitut Voxmeter, er det navnligt utilfredsstillende rådgivning, som gør, at bankkunder ønsker at skifte bank. Men hos Findbank ses også en anden faktor, som i høj grad er medvirkende til beslutningen om at afsøge bankmarkedet.

Philiip UhrenholtAf Philiip Uhrenholt. Økonomisk skribent - Findbank.dk
Opdateret d. 18-11-2024. Kategori: Bankskifte

Findbank har siden 2016 hjulpet mere end 100.000 brugere med at finde en ny bank, og vi har gennem tiden dannet os et godt billede af, hvad der gør danskerne motiverede for at afsøge bankmarkedet. Nedenstående søjlediagrammer viser med udgangspunkt i egne data, en oversigt over de primære årsager til, at danskerne afsøger bankmarkedet.

Find en ny bank her.

Diagrammerne nedenfor viser data for hhv. boligkøbere samt eksisterende boligejere:

Grafen illustrerer, hvilke forhold der bevirker at boligkøbere der bruger Findbank, søger efter ny bank. Data er baseret på vores mere end 20.000 årlige brugere.  


Grafen illustrerer, hvilke forhold der bevirker at eksisterende boligejere der bruger Findbank, søger efter ny bank. Data er baseret på vores mere end 20.000 årlige brugere.  


Find den bedste bank her.

Analyseres diagrammerne ser vi følgende udslagsgivende faktorer for de 2 kundegrupper:

Boligkøbere:

  • Ændret lånebehov er her den dominerende faktor med 43,43%. Dette er logisk, da et boligkøb for de fleste mennesker kræver finansiering. Specielt for førstegangskøbere, som ikke har et provenu med fra salg af tidligere bolig, og ikke har en positiv lånehistorik, er det interessant at finde den bank som tilbyder de bedste lånemuligheder, og hvor man kan låne mest.
  • Utilfredshed med service eller rådgivning er stadig væsentlig for 30,79%, hvilket indikerer, at selv ved boligkøb kan utilfredsstillende kundeservice få kunder til at ville skifte bank.
  • Utilfredshed med prisen påvirker 10,73%, mens nysgerrighed rangerer relativt lav med 5,42%.
  • Andet udgør 9,63%.

Eksisterende boligejere:

  • Utilfredshed med service eller rådgivning For eksisterende kunder, der ikke nødvendigvis er i en boligkøbssituation, er den største drivkraft for at afsøge markedet med 39,66%.
  • Utilfredshed med prisen i den nuværende bank motiverer 29,40% af kunderne til at overveje andre banktilbud.
  • Ændret lånebehov er en mindre vigtig faktor for eksisterende kunder, men stadig relevant for 19,66%. Der hvor man som eksisterende boligejer kan få et ændret lånebehov, er hvis man ønsker at belåne sin friværdi, med henblik på eksempelvis at lave boligforbedringer, eller hvis man ønsker at få en periode med afdragsfrihed eller ændre låntype fra fast rente til rentetilpasning f.eks.
  • Nysgerrighed er ikke en stor motivationsfaktor for denne gruppe, med kun 5,13%.
  • Andet udgør 6,15%.

Dataene viser, at danskernes motivation for at afsøge bankmarkedet er meget afhængig af deres aktuelle situation, men samlet set kan det konkluderes at et ændret lånebehov samt bankens serviceniveau, er helt afgørende i forhold til hvorfor bankkunder ønsker at søge efter alternativer til deres eksisterende bank.

Modtag op til 3 gratis tilbud, og se om du kan få bedre rådgivning eller spare penge.